Metodický materiál
Rozšírenie prierezovej témy Environmentálna výchova
o oblasť manažmentu dažďových vôd ako prevencie povodní a sucha
Charakteristika oblasti
Zapojenie sa do projektu Vráťme vodu prírode sa žiakom bude:
-
objasňovať problematika klimatických zmien,
-
úlohy prevencie a adaptácie jej nepriaznivých dôsledkov
-
úloha kolobehu vody v klimatickom systéme a následky jej narúšania,
-
objavovanie a popularizovanie technológií a opatrení , ktoré pomáhajú prispôsobiť sa zmene klímy
-
približovať typy adaptačných opatrení slúžiacich na ochranu pred povodňami a suchom, teoretické vedomosti ale aj praktické riešenia.
(Vysvetlenie)
S územným rozvojom sa znižuje retenčná schopnosť krajiny, zvyšuje sa množstvo nepriepustných plôch s odvádzaním dažďových vôd do kanalizácie a vodných tokov. To zvyšuje veľké škody v časoch veľkého sucha alebo intenzívnych dažďov. Jedným s jednoduchých riešení, ako znížiť tieto riziká, je udržať čistotu našich potokov, riek i nádrží, obnova prírodnej krajiny a budovanie zelenej infraštruktúry v mestách a obciach.
Solidarita a spolupráca v riadení a manažovaní vodných zdrojov aj dažďovej vody v regiónoch pri zachovaní osvedčenej stratégie v trojkrokovom prístupe : zachytávanie, zadržiavanie a až potom odvádzanie dažďovej vody v krajine, ale aj v mestách a obciach je ďalšou témou, ktorú by si mali žiaci osvojiť na teoretickej, ale aj praktickej úrovni, aj pri modelovom projekte v areáli našej základnej školy.
Cieľ výchovno-vzdelávacieho pôsobenia na žiakov
-
formovať a rozvíjať také osobnostné kvality, aby nadobudli schopnosť chápať,
-
analyzovať a hodnotiť vzťahy medzi človekom a životným prostredím globálne i vo svojom okolí.
(Vysvetlenie)
V súčasnosti stojíme pred novými výzvami, ktoré súvisia so zmenou klímy, a vyžadujú si nové stratégie a riešenia.
Kompetencie žiakov osvojené plnením zámeru projektu
Oblasť vedomostí, zručností a schopností žiaka
- vedieť poznať a porovnať rôzne názory a teórie na príčiny , prejavy a trendy
globálnej zmeny klímy
- sledovať a analyzovať vplyv zmien povrchu krajiny na regionálnu klímu (
región, obec)
- oboznámiť sa so spôsobmi merania teploty zemského povrchu a vzduchu, uskutočniť dlhodobejšie pozorovanie počasia, spracovať do tabuliek a grafov, vyvodzovať závery meraní
- analyzovať príčiny narušenia hydrologického režimu Zeme na globálnej aj
regionálnej úrovni, poznávať dopady na ekosystémy Zeme, ľudské aktivity,
na životy ľudí, hľadať riešenia
- objavovať súvislosti medzi globálnymi problémami ľudstva a ich dôsledkami
na prírodné prostredie, ekonomiku a sociálne dopady na ľudí
- rozvíjať poznatky žiakov na tému manažment dažďových vôd a prepojenie na klimatické zmeny
- poznávať vo svojom prostredí školy fungovanie vodozádržných opatrení
a využívanie dažďovej vody, monitorovať, sledovať pozitíva, prípadne
negatíva týchto riešení
- oboznamovať sa s využitím dažďovej vody, spôsobmi jej zachytávania
- monitorovať efektívnosť vodozádržných opatrení v škole, sledovať a priebežne vyhodnocovať
- chápať dôležitosť vegetácie na reguláciu mikroklímy zadržiavaním vody a jej
uvoľňovaním ( vlhkosť, zachytávanie exhalátov- zelená strecha školy,
dažďová záhrada)
- oboznamovať sa s využitím dažďovej vody v prírodnom prostredí a v urbanizovanej krajine, v regióne, v obci, v škole
- navrhovať aj iné riešenia využitia zachytávanej dažďovej vody v škole, v
domácnosti
- podporovať rozvoj praktických zručností žiakov ich aktívnym zapájaním
sa do tvorby životného priestoru školy a jej okolia
- posilňovať a rozvíjať estetické cítenie žiakov pri úprave exteriéru aj interiéru
- pravidelne udržiavať jazierko, záhradu a areál školy
- poznávať rastliny a živočíchy v areáli školy
- poznať rôzne spôsoby využitia dažďovej vody, navrhovať vlastné riešenia
- sledovať a analyzovať vplyv zmien povrchu krajiny na regionálnu klímu
región, obec) - analyzovať príčiny narušenia hydrologického režimu na
regionálnej úrovni, poznávať dopady na ekosystémy, ľudské aktivity,
na životy ľudí, poznávať možné riešenia,
- objavovať súvislosti medzi globálnymi problémami ľudstva a ich dôsledkami
na prírodné prostredie, ekonomiku a sociálne dopady na ľudí
- chápať súvislosti medzi negatívnymi zásahmi do prírody a krajiny
a povodňami v regióne Kysúc, v obci, diskutovať s predstaviteľmi obce,
majiteľmi lesov, poľnohospodárskym družstvom na túto tému
- sledovať a vyhodnocovať efektívnosť vodozádržných opatrení v škole
- propagovať environmentálnu politiku školy smerom k verejnosti
- poznať medzinárodné dohovory, vládne programy aj alternatívne riešenia.
Oblasť postojov a hodnôt:
-
vnímať život ako najvyššiu hodnotu
-
vnímať krásu prírody a vedieť ju prejavovať formou výtvarného, slovného
umeleckého prejavu, filmu, prezentácie
-
vnímať vývoj v prírode a prostredí ako neustály proces zmien s potrebou prispôsobiť sa novým podmienkam ( adaptačné mechanizmy)
-
viesť k zodpovednosti k prírodnému prostrediu, prostrediu v ktorom žije
( obec, škola)
-
pochopiť možnosti funkčne, esteticky a účelovo zlepšovať prostredie školy a jej okolia aj s využitím jednoduchých opatrení a technológií
-
angažovať sa v zelenom programe školy
-
vnímať a citlivo pristupovať ku krajine a prírodnému a kultúrnemu dedičstvu
-
otvoriť sa novým myšlienkam, novým riešeniam.
Metódy a formy vyučovania
-
praktické vyučovanie v teréne – starostlivosť o záhradu, vegetačnú strechu, pomoc pri úprave a budovaní vodozádržných opatrení, sadenie stromčekov...
-
projektové vyučovanie
-
zážitkové učenie – výtvarné diela, vnímanie prírody...
-
mapovanie príkladov problému, ich príčiny, dôsledky, súvislosti, možnosti a spôsoby riešenia, hodnotenia, vlastný názor, ich komplexné a synergické pôsobenie)
-
práca v skupinách, dvojiciach
-
diskusia, problémové vyučovanie
-
práca s encyklopédiami, pracovnými listami
-
využívanie IKT techniky
Fotogaléria
Táto fotogaléria je prázdna.
Viac tu: https://html-codes.webnode.sk/online-radia/radio-expres/
Vytvorte si vlastné stránky zadarmo: https://www.webnode.sk